Fire gode grunner til å bruke Instagram i salongen

Det er en travel hverdag, og mellom kunder, behandlinger og annet administrativt arbeid kan det være vanskelig å prioritere tid til sosiale medier. Vi gir deg noen gode grunner til hvorfor du bør sette av et kvarter til sosiale medier hver dag, og hvordan Instagram kan skaffe deg en større kundesirkel!

Tekst: Amalie Espedal

1: Instagram bygger tillit mellom kunde og ansatt 

 I velvære-yrket jobber vi tett på kundene våre på en annen måte enn i andre yrker. Tillitsforholdet er spesielt viktig, og vi ønsker at kundene skal stole på oss og føle seg trygg i stolen. For å gjøre kunden trygg, er det viktig at de kjenner oss. Hvem møter meg når jeg kommer inn i salongen, og hvordan vet jeg at denne ansatte har kjemi med akkurat meg? La dine ansatte, deres evner og behandlinger være synlig på Instagram, så kan kundene føle seg trygg på hvem de møter og hva de kan forvente. Når kunder føler seg trygg, blir de også trofaste og lojal!  

 

2: Du kan vise fram hva kunden trenger 

 … og som hun kanskje ikke visste hun trengte! I en jungel av behandlinger, er det vanskelig for kunden å vite hva som er nytt på markedet, eller hva som kan passe for akkurat henne. Kundene våre blir mer og mer bevisst på valgene de tar: kanskje er det kommet inn nye, spennende farger i din frisørsalong? Eller det er en ny hudpleie-behandling på markedet? Sørg for å vekke kundens nysgjerrighet, ved å dele nyheter og anbefalinger! Og når vi er inne på temaet:  

 

3: Instagram er et sted hvor kundene henter inspirasjon

Visste du at 83% av Instagrammere sier at de bruker appen for å opppdage nye produkter og tjenester? Og det hadde vært fint om de oppdaget tjenester og produkter fra akkurat degSkaff deg et fortrinn ved å synliggjøre hva du kan tilby, og la kundene velge nettopp din salong framfor en annen.  

  

4: Instagram lar deg kommunisere direkte med kundene 

 Svært få liker å bruke tid på å ringe inn til salongen for å stille spørsmål angående behandlinger, og det er også tidkrevende for ansatte å løpe for å ta telefonen hele tiden. Bruk Instagram til å svare kundene dine direkte i kommentarfeltet, på private meldinger eller i storyen. Instagrams story-funksjon gjør det også enkelt å la svarene dine ligge tilgjengelig og åpent for alle på forsiden av profilen din, slik at du slipper å få det samme spørsmålet om og om igjen. Undersøkelser viser at kunder liker best å høre direkte fra bedriften på Instagram, i med bedriftens “egen stemme”. La din stemme være synlig på Instagram!  

Hva leverer Fixit?